Eye openers in digitaal illustreren

Als ik zelf zo teruglees, valt het me op dat ik nogal wat post over digitaal gemaakte illustraties. Ik heb het dan ook altijd over illustraties en niet over schilderijen of drukwerk, best opvallend eigenlijk.

Ik zou niet los kunnen van schilderen of drukwerk, het zijn technieken die hun eigen kracht toevoegen aan mijn werk, en ik ben daar ook gewoon mee bezig. En bij digitaal illustreren leer ik nu ook steeds weer nieuwe dingen. De basics heb ik wel eens voor een workshop op een rij gezet. Maar als ik vanaf daar verder ga is me de laatste tijd best het een en ander duidelijk geworden. Ik zal het eens proberen te vertellen en te laten zien met de getoonde tekening die heet 'Leaving Rivendel'. Wel een beetje een verhaal voor de die hards, erg veel details....


>>Dit is een tekening in een langlopend project waarin ik illustraties maak bij de verhalen van Tolkiens hobbit en ring-triologie. Dan niet de fantasy, maar hoe hij landschap en sfeer beschrijft, soms erg mooi in een klein bijzinnetje. Zoals je er nu als wandelaar ook nog doorheen kan lopen, als je geluk hebt. Voor zo'n langlopend project is digitaal illustreren echt heel fijn. Op de iPad, hooguit een pen erbij, geen kwasten schoonmaken, makkelijk tussendoor blijven kijken, en soms kleine aanpassingen doen.


>>In de opzet kan je al erg experimenteren met vorm. Ondergrond kleur, kwast kleur kiezen en lekker die eerste vorm erop zetten. Niet goed in verhouding?? Undo en doe opnieuw. heerlijk. Tot je echt de verhoudingen hebt die je wilt hebben, voor de sfeer die je wilt brengen. Dit is overigens de illustratie dat een groep voor een zware lange voettocht vertrekt uit het mooie waterval-dal van de elven. En dat op een grauwe, winderige decemberavond als de schemering invalt omdat ze heimelijk door de nacht willen trekken. Het dal is nog mooi, maar daar buiten ...? kale vlaktes, snijdende wind, gruwelijk groot.


>>Voorgrond??? Kwam ik lang niet mee verder. Voor het verhaal wel een plek waar je niet graag weg wil, dus aantrekkelijk. Diverse elf-huizen geprobeerd, a la hutje, a la Shwartzwalder stube, a la Meteora op een berg... Iedere keer op een laag getekend van de digitale tekening, en die laag kan je telkens weer uitzetten. En elke keer als ik de laag uitzette, was ik opgelucht. De huizen waren geen goed idee, het gaat bovendien over landschap. Daarna probeersels met bomen, nog nablijvende herfstkleuren? De hoge bomen werkte het beste. Maar dan wel in het goede perspectief, dat je er onderstaat en niet erop kijkt, gezelliger in die grauwe avond.


>>De kleur van een tekening toch nog niet passend bij de sfeer. Deze kan je later aanpassen door met filters van een laag te spelen. Hieronder een voorbeeldje met verschillende filters. Die doen soms grappige dingen met een laag. Of je ondergrondkleur aanpassen - hier is het best modderachtig, maar door na de opzet iets met kleuren te schuiven is het helderder geworden. En omdat zulke dingen kunnen, ga je ze ook overwegen en scherper kijken of je tevreden bent met wat er op papier staat. Linksboven is het origineel, rechtsonder werk ik nu uiteindelijk mee verder.


>>Wat ik erg mooi vind in veel tekeningen die ik online zie, is bos dat naar de achtergrond vervaagt of verkleurt. Lekker glib. En hier heb ik (twee maanden!!) later de stammen van de hoge bomen vervaagd met dunne transparante laagjes. Was nog beste een gedoe, en ik zie dat ik er misschien nog wat aan moet doen...


>> Klinkt als een hoop nerdy gepriegel. Maar digitaal kun je je dit veroorloven zonder dat je de tekening frutseling of tuttig maakt. Ook omdat je makkelijk kan gummen en weer terugzetten, undo/redo, laag aan en uitzetten. Zo heb ik best kritisch naar de lichtjes gekeken, waar groot en klein, geven ze diepte??


Samenvattend. Digitaal geeft veel rust, altijd weer een stap terug kunnen doen, en tussendoor veel kunnen wachten, geen droogtijden of ingelijst en er niets meer aan kunnen doen. (Olieverf is directer en geeft meer kracht, drukwerk geeft meer structuur en geraamte). Nu komt nog de belangrijkste stap voor deze tekening. Want eigenlijk is dit alleen nog maar decor.... Hoe verhouden de mensen en het elfen leven zich hier met het beeld? Zie hieronder de eerste probeersels..